Om museet

Människor står framför vit byggnad med rena linjer och v-formade pelare, på skylten på fasaden står det IKEA Museum. Människor står framför vit byggnad med rena linjer och v-formade pelare, på skylten på fasaden står det IKEA Museum.

Världens enda IKEA Museum är till för alla som är nyfikna på IKEA, livet hemma och design. Här samlas allt om företagets historia och hur Ingvar Kamprad, som kom från den lilla orten Agunnaryd i Småland, skapade ett globalt heminredningsföretag.

IKEA Museum berättar historien om IKEA, från dess rötter i Smålands steniga jord till dagens heminredningsföretag. Här får du nya perspektiv och idéer genom hundratals historier om innovationerna, insikterna, stora misstag och minnesvärda produkter – årtionde för årtionde. Vi delar självklart också med oss av berättelser om människor, platser och historiska händelser som är en del av berättelsen om IKEA.

Ingvar Kamprad i tweedkavaj står framför vit byggnad, det första IKEA varuhuset och parkeringsplats med 1950-talsbilar.
Läs om hur den unge entreprenören Ingvar Kamprad startade IKEA som ett litet postorderföretag på 1940-talet och hur han med stöd från familj, vänner och kollegor utmanade det traditionella sättet att bedriva företag.

IKEA Museum kan upptäckas online eller på plats i Älmhult, Småland – platsen där IKEA föddes. Här, i södra Sverige, kan du besöka våra huvudutställningar och tillfälliga utställningar om dåtid, nutid och framtid inom design, innovation och livet hemma. Mellan dina besök på utställningarna kan du avnjuta en måltid eller god fika i restaurangen och köpa unika souvenirer i vår museibutik. Dessutom anordnar IKEA Museum regelbundet guidade visningar, workshops och andra studieinitiativ, såväl som aktiviteter för familjer med barn.

Avdelningen Arkiv & Samling på IKEA Museum är vår källa till historien om IKEA och innehåller allt från produkter till historisk dokumentation – foton, ritningar, filmer och brev – som hör ihop med utvecklingen av IKEA konceptet och företaget.

Online är IKEA Museum alltid öppet. Här får du tillgång till historien om IKEA när och varifrån du vill. Utforska hundratals berättelser, varav flera aldrig har berättats innan, bläddra i 70 år av heminredningsinspiration i IKEA katalogerna och ta en titt på våra interaktiva utställningar.

Två händer mäter ut den ursprungliga arkitekturdesignen på världens första IKEA varuhus, med en tumstock.

Berättelsen om IKEA Museum
IKEA Museum i Älmhult öppnade i juni 2016 och är inrymt i det som en gång var det allra första IKEA varuhuset från 1958. Husets exteriör har återställts med hjälp av den lokale arkitekten Claes Knutsons originalritningar medan insidan har anpassats efter ett modernt museums behov och verksamhet.