Existens Maximum – stora idéer för små ytor

Orange bakgrund med en illustrerad linje som visar stadslinje med höghus och träd.
Publicerad 8 december 2022

Den 15 december öppnar IKEA Museum en ny utställning som har sin utgångspunkt i att allt fler bor på mindre ytor. Redan idag bor en majoritet av jordens befolkning i städer och år 2030 förväntas 40% av alla hem* vara mindre än 60 kvm. Behovet av smarta lösningar är gigantiska när utrymmena är minimala.

Att vara innovativ på små ytor är dock inget nytt i IKEA sammanhang. Redan 1995 lanserades ”Att bo på liten yta” under Älmhultsmässan där ett flertal inredare från sju olika länder deltog. I 1997 års katalog lanserades budskapet ”Skapa rum” som handlade om hur vi kan använda hemmets ytor på ett smartare sätt, ofta med förvaring som grundidé.

Existens Maximum ger nya perspektiv på temat ”stora idéer för små ytor”. Utställningen innehåller 14 rum med inspirerande lösningar för vitt skilda ändamål, där rummen även skiftar karaktär beroende på ändamålet. Från det lilla hemmakontoret som poppar upp i hallen till den intima middagen som avnjuts i pannrummet, här visar vi upp en blandning av drömmar och behov.

”En viktig del av vårt uppdrag är just att blicka in i framtiden, där vi inte längre ser på hemmet som stort eller litet utan i stället fokuserar på hur mycket liv det rymmer.  Man kan säga att utställningen försöker visa på nya sätt att göra vardagen bättre. Vi vill ta med besökaren på en resa där vi tillsammans utforskar hur vi kan leva större med mindre!”
– Anna Sandberg Falk, curator på IKEA Museum

Välkommen att uppleva när kvadrat blir till kubik på IKEA Museum i Älmhult. Utställningen pågår till 3 september 2023 och innehåller bland annat några unika prototyper av multimöbler från IKEA.

Mobil: +46 732 32 13 00

*IKEA “Cultural Signs” research, 2018