Hemmarebeller

En pixlad version av den berömda målningen ”Brita som Idun” – en ung flicka i röd klänning, av Carl Larsson. En pixlad version av den berömda målningen ”Brita som Idun” – en ung flicka i röd klänning, av Carl Larsson.
Publicerad 14 november 2018

IKEA Museum hyllar Karin och Carl Larsson i nya utställningen ”Hemmarebeller”

Den 29 november öppnar en ny utställning vid namn ”Hemmarebeller” på IKEA Museum i Älmhult. Utställningen är en hyllning till konstnärsparet Karin och Carl Larsson, två svenska ikoner som bröt mot sin tids strikta och formella inredningsideal. Deras nytänkande har haft stor inverkan på hemmet och lade grunden för det som idag kallas allrummet, vilket inspirerat IKEA över tid.

Med sitt, för tidsperioden, moderna sätt att tänka in barnen i hela hemmet samt sin stilblandning och modiga färgval kom konstnärsparet Larsson att förändra synen på hemmet. Termen ”allrummet” kom senare att stå för det fenomen de skapat; att göra plats för gemensamma aktiviteter i hemmet.

”Karin och Carl Larsson ville skapa ett hem för den moderna familjen, där barn hade en självklar plats och fick röra sig fritt i hemmets alla rum. På sin tid var detta okonventionellt och banbrytande, men det visade sig senare bli normen. Det är också en av anledningarna till att IKEA funnit inspiration från paret genom åren och att vi på IKEA Museum vill lyfta fram deras gärning i denna utställning,” säger Annemieke van Leeuwen, Utställningskurator på IKEA Museum.

Mycket har förändrats sedan paret Larssons tid. Utställningen ”Hemmarebeller” på IKEA Museum kommer, utöver den historiska aspekten, även att utforska hur allrummet ser ut idag och hur det skulle kunna se ut i framtiden. Om paret Larsson levde idag, hur skulle deras hem sett ut? Och hur knyts dagens och morgondagens allrum samman med de värderingar som Karin och Carl Larsson hade?

”Utställningen Hemmarebeller är inte bara en historisk hyllning till paret Larsson som var pionjärer på sin tid. Vi lyfter även fram de behov och värden som lever kvar över tid, och visar hur deras vision om hemmet som en plats för gemenskap, lek och lärande skulle kunnat se ut i dagens och morgondagens hem. Utställningen i sig är byggd som ett stort allrum där besökare bjuds in till att interagera, uppleva och lära känna paret Larsson på ett helt nytt sätt,” säger Annemieke van Leeuwen.

Utställningen, som kommer att erbjuda en upplevelse för hela familjen, finns att besöka på IKEA Museum från den 29 november 2018 till 17 februari 2019.

Mobil: +46 732 32 13 00