Home Futures

En kvinna borstar håret och tittar sig i en spegel i ett lilablått rum svagt upplyst av neonljus och med kameror riktade mot henne. En kvinna borstar håret och tittar sig i en spegel i ett lilablått rum svagt upplyst av neonljus och med kameror riktade mot henne.
Publicerad 22 april 2019

”Home Futures – Underbara framtid!” – ny utställning som utforskar dåtidens visioner om framtidens hem

I denna kritikerrosade utställning, som tidigare visats på Design Museum i London, undersöks hur gårdagens radikala visioner om hemmet speglas i dagens verklighet. Frågan är; hur mycket har hemmet egentligen förändrats över tid och vilken roll spelar den teknologiska utvecklingen? Eller lever vi idag precis så som gårdagens visionärer förutspådde? Utställningen lyfter fram pionjärer inom arkitektur och design och deras, för tiden, innovativa lösningar såväl som experimentella idéer som aldrig gick till produktion.

Den 25 april öppnar IKEA Museum i Älmhult nya utställningen ”Home Futures – Underbara framtid!”, skapad i ett unikt samarbete med The Design Museum i London. Under hösten och våren har utställningen visats i London och fått genomgående höga betyg från konst- och kulturkritiker världen över.

Hemmets roll och hur framtidens hem kommer att se ut har länge intresserat formgivare och arkitekter. Under det senaste seklet har vi sett många innovationer och teknologiska genombrott såväl som nytänkande framtidsvisioner. Många av dessa fantasifulla visioner påverkar hur vi lever idag, även om de framstod som overkliga i sin samtid. I utställningen ”Home Futures – Underbara framtid!” utforskas hur gårdagens radikala visioner om hemmet speglas i vår tid idag. Hur mycket har hemmet förändrats över tid? Och på vilket sätt har teknologin förändrat vår relation till hemmet?

“I utställningen blickar vi tillbaka på de senaste 80 åren och hur pionjärer inom formgivning och arkitektur sett på framtidens hem. Vilka futuristiska lösningar och produkter trodde man skulle bli verklighet? Och vilka av dem har faktiskt realiserats? ” säger Anna Sandberg Falk, utställningskurator på IKEA Museum.

Utställningen innehåller flera kända verk såsom; Guframs ikoniska Bocca soffa inspirerad av Mae Wests läppar, ”Mobiles Buro” av Hans Hollein med visionen om det mobila kontoret såväl som designstudion Superflux som undrar om smart teknologi kanske egentligen är objudna gäster. Här visas även utvalda innovationer såväl som misslyckade projekt från IKEA. Ett av dessa är IKEA a.i.r – en kollektion bestående av uppblåsbara soffor och fåtöljer som blev allt annat än en succé.

”Utställningen visar att våra drömmar om framtiden och framtidens boende egentligen inte förändrats så mycket under de senaste årtiondena. Istället är det främst vår inställning som har ändrats. Idag är vi snabbare och mer adaptiva, vi tar till oss utveckling omedelbart. Det i sin tur bidrar nog också till att vi samtidigt längtar tillbaka till det fria, enkla livet i samklang med naturen.”, säger Anna.

”Home Futures – Underbara framtid!” visas på IKEA Museum i Älmhult från 25 april till 23 augusti 2019.

Mobil: +46 732 32 13 00