IKEA katalogen genom tiderna

Flera nummer av IKEA katalogen från 1951 till idag täcker en stor yta och överlappar varandra. Flera nummer av IKEA katalogen från 1951 till idag täcker en stor yta och överlappar varandra.
Publicerad 11 augusti 2020

Upplev 70 år av liv i hemmet när IKEA Museum lanserar den nya utställningen IKEA katalogen

Den 12 augusti, samma dag som årets katalog publiceras, lanserar IKEA Museum en ny utställning om IKEA katalogens historia. Det mycket populära fotoeventet som låter besökarna skapa en egen version av den senaste IKEA katalogen med sig själva på omslaget förlängs och kompletteras med en miljö från omslaget till IKEA katalogen 1973.

IKEA katalogen har varit en viktig del av IKEA konceptet sedan 1950 talet, och gjorde det möjligt för människor att informera sig inför sina köp samtidigt som den bidrog till att skapa ett stort intresse för heminredning.

Med hjälp av arkivmaterial, brev, foton, fakta och siffror utforskar utställningen IKEA katalogen genom tiderna katalogens historia och tar med besökaren bakom kulisserna. Från historiska tillbakablickar på de allra första åren till den tekniska utveckling och den heminredningsexpertis som lett fram till vår digitala tidsålder och dagens 3D-designade rumsmiljöer.

“Katalogens historia är även en historia om IKEA och demokratisk design, men kanske ännu mer intressant: en historia om hur livet i hemmet har utvecklats under de senaste 70 åren,“ berättar Anna Sandberg Falk, utställningskurator.

I samband med utställningen lanserar IKEA Museum digitala versioner av de svenska IKEA katalogerna från de senaste 70 åren på ikeamuseum.com Besökarna kan söka sig bakåt i tiden och bläddra igenom gamla IKEA kataloger.

“Äldre generationer kan resa tillbaka i tiden och återse interiörer som de förmodligen inte har kommit i kontakt med på flera årtionden, medan yngre generationer kan uppleva ikoniska IKEA produkter i deras originalmiljöer och förhoppningsvis inspireras till att hitta nya föremål från det förgångna som väntar på att återupptäckas,“ säger Per-Olof Svensson, Archive & Collection Manager.

Med den nya utställningen och genom att göra de digitala IKEA katalogerna tillgängliga på ikeamuseum.com vill IKEA Museum dela historien om livet i hemmet, samt ta tillvara på det ökande globala intresset för gamla IKEA kataloger och IKEA vintagemöbler.

Web: ikeamuseum.com