IKEA Museum Digital

Skärm på ett podium som visar IKEA Museum digital. Skärm på ett podium som visar IKEA Museum digital.
Publicerad 16 september 2021

IKEA Museum lanserar världens första online-uppslagsverk om IKEA

16 september lanserar IKEA Museum i Älmhult IKEA Museum Digital. Den nya digitala plattformen kommer att vara den mest omfattande källan online till kunskap och fakta om IKEA. Plattformen slår upp portarna till möbelföretagets omfattande historia och innehåller hundra artiklar om grundaren Ingvar Kamprad och några av företagets mest ikoniska produkter och minnesvärda designer från 40-talet till idag.

Historierna berättas med hjälp av historiska dokument och föremål, från olika perspektiv av personer som var där när händelserna utspelade sig. Varje historia bidrar med en bit till det pussel som är Berättelsen om IKEA; en berättelse som växer dag för dag.

– Många av historierna avslöjar vad som händer bakom kulisserna på IKEA och har aldrig tidigare delats offentligt. Vare sig det gäller en enorm framgång, ett stort misstag, ett riskfyllt äventyr eller en revolutionär kollaps så har vi gjort vårt bästa för att berätta det som det var, säger Jutta Viheriä, Strategic Initiatives Leader på IKEA Museum.
Den nya digitala plattformen består av mer än hundra artiklar, filmer och intervjuer med de personer som varit och är en del av resan. Det som började som en liten lokal verksamhet växte till ett globalt varumärke inom heminredning med 456 varuhus på 61 olika marknader världen runt och över 210 000 anställda.

– Det här är en fantastisk möjlighet för oss att få dela med oss av den omfattande historien bakom IKEA med både våra vanliga besökare och med alla som ännu inte haft möjlighet att fysiskt besöka Älmhult och IKEA Museum i hjärtat av IKEA, säger Jutta Viheriä.

Innehållet på plattformen går att ta del av på både engelska och svenska, och vara tillgängligt för alla runtom i världen när som helst, var som helst.

© Inter IKEA Systems B.V. 2021
IKEA Kungens Kurva, Stockholm, 1960-talet.
© Inter IKEA Systems B.V. 2021
Svensk IKEA annons med modern inredning producerad av Brindfors under 1980-talet.
© Inter IKEA Systems B.V. 2021
IKEA testmaskin, Bo Wadling på testlabbet i Älmhult under 1980-talet.
IKEA katalog från 1962.
IKEA kataloger över tid.
© Inter IKEA Systems B.V. 2021
Ingvar Kamprad presenterar stolen ÖGLA 1965.
© Inter IKEA Systems B.V. 2021
IKEA Kungens Kurva, Stockholm, branden september 1970.
© Inter IKEA Systems B.V. 2021
IKEA Kungens Kurva, Stockholm, branden september 1970.
© Inter IKEA Systems B.V. 2021
IKEA livet hemma, vardagsrum, 1960-talet.
© Inter IKEA Systems B.V. 2021
IKEA livet hemma, vardagsrum med MOMENT soffa 1980-talet.
© Inter IKEA Systems B.V. 2021
IKEA nytt, postorderkatalog 1948-1952.
© Inter IKEA Systems B.V. 2021
IKEA a.i.r uppblåsbar soffa INNERLIG från 1997.
© Inter IKEA Systems B.V. 2021
IKEA produkt test 1960-talet.
© Inter IKEA Systems B.V. 2021
Ingvar Kamprad, den lekfulle affärsmannen, 1940-talet.
© Inter IKEA Systems B.V. 2021
AMIRAL fåtölj, design Karin Mobring, 1970.
© Inter IKEA Systems B.V. 2021
IMPALA fåtölj, design Gillis Lundgren, 1972.
© Inter IKEA Systems B.V. 2021
Ingvar Kamprad sitter i GOGO fåtölj, 1970-talet.