IKEA Museum lanserar en ny kollektion

Fyra personer springer över ett fält. Alla är iklädda i IKEA Museums nya klädkollektion 343 36. Kläderna är i olika färger printade med 343 36 ÄLMHULT SMÅLAND SWEDEN. Fyra personer springer över ett fält. Alla är iklädda i IKEA Museums nya klädkollektion 343 36. Kläderna är i olika färger printade med 343 36 ÄLMHULT SMÅLAND SWEDEN.
Publicerad 30 maj 2022

IKEA Museum sätter Älmhult på kartan med ny klädkollektion

Som en hyllning till sina rötter i Älmhult, Småland, lanserar IKEA Museum en ny kollektion med 343 36 – postnumret där det allra första IKEA varuhuset en gång låg och där idag IKEA Museum ligger – i blickfånget. Den nya kollektionen lanseras 30 maj och kommer finnas till försäljning på IKEA Museums pop-up shop på Magasin 405 under H22 i Helsingborg och på IKEA Museum i Älmhult.

– Inom populärkulturen finns en lång tradition av att koppla sin identitet till platsen där man har sina rötter genom att just referera till postnumret. Det förekommer i allt från hiphop-låtar till tv-serier. På IKEA känner vi en stolthet över platsen vi kommer ifrån och vi ville med den här kollektionen göra en hyllning till Älmhult där hjärtat av IKEA finns, säger Linda Fisti, Marketing & Communication Manager på IKEA Museum i Älmhult.

Kollektionen består av klädesplagg och objekt man kan behöva när man är på språng; T-shirt, hoodie, tygväska, nyckelband and vattenflaska i fyra olika färger; vit, svart, orange och röd med texten 343 36 ÄLMHULT, SMÅLAND, SWEDEN.

Bilderna till kollektionen är fotograferade vid olika lokala landmärken i Älmhult vid soluppgång. Förutom att ge lokalpatrioter och IKEA medarbetare en möjlighet att hylla sitt ursprung, hoppas IKEA Museum kunna bjuda in IKEA fans till denna plats i Småland där alla IKEA produkter utvecklas och där man på IKEA Museum berättar historien om just detta och mycket mer.

– Ofta krävs det någon utomstående för att vi ska få upp ögonen för det vi ser varje dag. Den här gången har vi grävt där vi står och hyllar den här unika platsen som direkt eller indirekt påverkat så många människors vardag, säger Linda Fisti.

Den nya kollektionen kommer finnas tillgänglig till försäljning på IKEA Museums pop-up shop på Magasin 405 under H22 i Helsingborg och på IKEA Museum i Älmhult under samma period samt framöver.