IKEA Museum välkomnar besökare igen

Den vita byggnaden som inrymmer IKEA Museum, under en blå himmel, människor går omkring utanför och en IKEA flagga och en svensk flagga vajar i vinden utanför byggnaden. Den vita byggnaden som inrymmer IKEA Museum, under en blå himmel, människor går omkring utanför och en IKEA flagga och en svensk flagga vajar i vinden utanför byggnaden.
Publicerad 2 juni 2020

IKEA Museum i Älmhult öppnar åter 15 juni. Museet har varit tillfälligt stängt sedan 16 mars på grund av COVID-19 men öppnar nu dörrarna igen.

”Vi är väldigt glada över att äntligen kunna välkomna alla besökare tillbaka till IKEA Museum. Några av våra utställningar var alldeles nyöppnade när museet stängde. Nu ser vi fram emot att få dela våra utställningar med allmänheten igen och har därför förlängt visningstiden för några av vårens tillfälliga utställningar till senare i höst” säger Cecilia Johansson, VD för IKEA Museum.

Utbrottet av COVID-19 har försatt samhället, världen och IKEA i en helt ny och okänd situation. På grund av de osäkra omständigheterna beslutade IKEA Museet i Älmhult att tillfälligt stänga från och med 16 mars i år.

Under den tillfälliga nedstängningen har olika säkerhetsåtgärder genomförts för att skapa en trygg och säker miljö och förhindra ytterligare spridning av viruset. IKEA Museum följer alla riktlinjer och rekommendationer från Folkhälsomyndigheten i Sverige som innefattar bland annat mindre besöksgrupper och säkerhetsavstånd mellan besökare.

”Att säkra hälsan hos våra medarbetare och besökare är alltid högsta prioritet för oss. Vi utvärderar kontinuerligt situationen och följer rekommendationerna och riktlinjerna noga från myndigheterna” säger Cecilia Johansson.

IKEA Museum öppnar åter 15 juni och kommer att ha öppet måndag till söndag 10-18. Museets butik och restaurangen KÖKET öppnar samtidigt.

Alla utställningar kommer att vara öppna med vissa mindre restriktioner kring interaktiva delar.

De tillfälliga utställningarna ”Röster som håller – Ung Svensk Form 2004-2020” och ”Titta musik!” har fått utökade visningstider till och med hösten 2020.

Web:https://ikeamuseum.com