IKEA Museum

IKEA Museum, en vit byggnad med platt tak, V-formade pelare och fönster längsmed den nedre delen av fasaden. IKEA Museum, en vit byggnad med platt tak, V-formade pelare och fönster längsmed den nedre delen av fasaden.
Publicerad 15 juni 2016

IKEA Museum vänder sig till alla som är nyfikna på berättelsen om IKEA.

Huvudutställningen tar besökaren med på en resa genom många olika tidsperioder och sammanhang. Här delar vi med oss av allt som gör IKEA till vad det är idag – idéerna och drivkrafterna, människorna och möblerna, misstagen och lärdomarna.

I en del av utställningen lyfter vi också upp berättelser om produkter som har funnits länge i sortimentet. KLIPPAN soffan till exempel, som är en uppskattad favorit för sin enkla och barnvänliga design med tvättbara och utbytbara klädslar. Vi får en inblick i människors hem över hela världen och ser hur de använder och gör sina BILLY bokhyllor och KLIPPAN soffor personliga.

På IKEA Museum finns också en tillfällig utställning, som just nu fokuserar på livet i och kring köket. Här finns det gott om plats för tankar och funderingar om hur vi kommer att leva och bo imorgon. Denna utställning visades under designveckan i Milano 2015 under hashtaggen #IKEAtemporary.

IKEA Museum omfattar även en restaurang och en butik, och erbjuder utbildningsverksamhet. Museet är inrymt i det som en gång var det allra första IKEA varuhuset i Älmhult, som invigdes 1958.

Snabbfakta IKEA Museum:

Öppningsdag: 30 juni 2016