LikaOlika

En korridor inne på IKEA Museum med orange belysning och flera orange pelare med stora, vita bokstäver som bildar orden ”TITTA”, ”LYSSNA” o.s.v. En korridor inne på IKEA Museum med orange belysning och flera orange pelare med stora, vita bokstäver som bildar orden ”TITTA”, ”LYSSNA” o.s.v.
Publicerad 22 oktober 2019

Utställning om inkluderande design på IKEA Museum

Smart design föds när vi ser världen med andras ögon. Välkommen till LikaOlika – en utställning om kroppen, inkluderande design och en enklare vardag för alla. Utställningen på IKEA Museum i Älmhult öppnar den 7 november 2019.

”För oss på IKEA Museum är det en viktig utställning eftersom vår vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna. LikaOlika är en tankeväckande utställning där besökarna bjuds in att utmana sina sinnen”, säger Anna Sandberg Falk, utställningskurator på IKEA Museum.

Utställningen är en vidareutveckling av IKEA eventet ”Meet the Experts + Omtänksam” i New York förra året. På utställningen LikaOlika i Älmhult får besökarna ta del av berättelser om hur det är att leva med funktionsvariationer. Besökarna möter bland andra inspiratören Aron Anderson, Fatmir Seremeti, före detta landslagsspelare i goalball, journalisten Yasmin Nilson och föreläsaren Mikael Andersson som alla berättar om vardagliga utmaningar.

På utställningen visas också inkluderande design från IKEA så som kollektionen OMTÄNKSAM, SOMMAR2019 och ThisAbles. Under utställningsperioden pågår föreläsningar, workshops och andra aktiviteter kopplade till inkluderande design.

Utställningen LikaOlika visas på IKEA Museum i Älmhult den 7 november 2019 – 2 februari 2020.

Medverkande i LikaOlika:

Aron Anderson (Stockholm), Mikael Andersson (Göteborg), Shahrzad Kiavash (Stockholm), Eva-Lena Kjellsson (Växjö), Marina Kjellsson (Växjö), Rebecka Lejonman (Stockholm), Gunilla Lindblom (Ljungby), Britt Monti (Stockholm), Yasmin Nilson (Stockholm), Fatmir Seremeti (Malmö), Wenche Willumsen (Eskilstuna).

Web: https://ikeamuseum.com