Ny utställning om Demokratisk Design

På en hålskiva av trä som skiftar i blått, rosa, gult och rött har bokstaven D bildats av träpiggar i hålen på mitten. På en hålskiva av trä som skiftar i blått, rosa, gult och rött har bokstaven D bildats av träpiggar i hålen på mitten.
Publicerad 19 april 2022

Kan något vara hållbart om de många människorna inte har råd med det? Kan en vacker produkt utan funktion fortfarande anses vara god design? Svaret är nej enligt principerna för Demokratisk Design – filosofin som ligger till grund för produktutvecklingen på IKEA och ämnet för en ny utställning som öppnar på IKEA Museum i Älmhult den 29 april.

– Demokratisk Design är grunden för alla produkter från IKEA. Det är så IKEA tar fram produkter som erbjuder bra funktion, form och kvalitet samtidigt som man säkerställer hållbarhet och ett lågt pris. Vi vill ge besökarna en förståelse för att processen kring produktutvecklingen styrs av flera krav när det kommer till att skapa en äkta ”IKEA produkt”, säger Anna Sandberg Falk, kurator på IKEA Museum.

Den nya utställningen tar med besökarna på en interaktiv resa genom de olika principer som för IKEA definierar Demokratisk Design. Här får besökarna möjlighet att upptäcka och utforska flera designutmaningar i livet hemma och de får en insyn i hur produktutveckling på fabriksgolvet kan göra skillnad.

De yngre besökarna kan låta fantasin flöda genom att delta i skattjakten SAGOSKATT och den nyfikne kan ta en titt bakom kulisserna till produktutvecklingen på IKEA.

Designprocessen för IKEA produkter börjar alltid med en bred och fördjupad förståelse för hur människor över hela världen bor – och hur aktiviteter i hemmet skapar behov för olika heminredningsprodukter.

IKEA möter dessa behov med produkter vars pris är så låga att så många människor som möjligt har råd att köpa dem. Att skapa produkter med låga priser blir möjligt genom smart användning av material och resurser, effektivare produktionsmetoder och en medvetenhet om kostnaderna för att kunna få ett lågt pris genom hela värdekedjan.

Målet har varit att närma sig ett relativt komplext ämne – processen för design och produktutveckling på IKEA – på ett enkelt och lättillgängligt sätt och samtidigt skapa ett resmål som människor i alla åldrar kan besöka tillsammans för att uppleva, ha roligt och lära sig något nytt.

– Vi hoppas att utställningen ska ge en djupare förståelse för designprocessen på IKEA men också sätta igång samtal och framkalla tankar om design i allmänhet. Vad är god design idag? Kan design vara bra om bara ett fåtal har råd med den? Kanske, men det är inte särskilt inkluderande och en hållbar värld kan bara bli verklighet när de många människorna har råd med det, säger Mats Nilsson, kurator för utställningen.

Utställningen Demokratisk Design öppnar 29 april och kommer att vara en del av den permanenta huvudutställningen på IKEA Museum i Älmhult.

Web: IKEAmuseum.com