Textile Playground

Tyget RANDIG BANAN med ett uttrycksfullt och barnvänligt gult bananmönster på en blå- och vitrandig bakgrund. Tyget RANDIG BANAN med ett uttrycksfullt och barnvänligt gult bananmönster på en blå- och vitrandig bakgrund.
Publicerad 1 juni 2017

Textile Playground – en ny, lekfull textilutställning på IKEA Museum

Den 3 juni öppnar utställningen Textile Playground på IKEA Museum. Utställningen är en djupdykning i textiliernas föränderliga värld och med avstamp i den moderna svenska textilhistorien får besökarna frossa i klassiska mönster och textiltryck. Besökarna kommer också få se hur olika mönster och textilier påverkar livet hemma samt ges möjligheten till att skapa helt egna interaktiva mönster

Få inredningsdetaljer känns igen lika mycket som mönstrade textilier. De berättar något om dig och säger samtidigt en hel del om vår tid. Prickar, blommor och ränder, vilka mönster minns du? Hur såg gardinerna från din barndom ut, vilka mönster valde du till det första egna hemmet och hur inreder du idag? Textile Playground låter besökarna upptäcka IKEAs många textilier och mönster som länge har varit en del av de många människornas hem.

“Besökarna kan se vad vi på IKEA har gjort inom textilier och få en inblick i hantverket bakom ett mönster. Vi tittar också lite närmare på textilbranschens stora utmaningar, låter besökarna lyssna på några av branschens största innovatörer och visar upp nya spännande material och lösningar,“ förklarar Camilla Junger, utställningsansvarig på IKEA Museum.

Framförallt handlar Textile Playground om att skapa. Det är en utställning som riktar sig till besökare i alla åldrar. Gammal som ung så handlar det om att leka och locka fram något eget och alldeles äkta. Det är en interaktiv utställning där besökaren får skapa mönster och olika textilprodukter med hjälp av digitala installationer och alldeles vanliga symaskiner.

“Vi hoppas utställningen får fler att upptäcka möjligheterna med mönster och att den kan inspirera till ett lite roligare liv hemma,“ säger Raphael Bartke, Projektledare för utställningen Textile Playground på IKEA Museum.

Utställningen Textile Playground invigs den 3 juni och pågår fram till januari 2018.

Web: https://ikeamuseum.com