Ung Svensk Form 2022

'Grandmother of Cats – Dressed Drunk' av Hanna Linnea Ryd, en av de medverkande i Ung Svensk Form 2022. Foto: Daniela Ferro. 'Grandmother of Cats – Dressed Drunk' av Hanna Linnea Ryd, en av de medverkande i Ung Svensk Form 2022. Foto: Daniela Ferro.
Publicerad 24 januari 2022

IKEA Museum och Svensk Form lyfter nästa generations svenska designstjärnor

Idag tillkännages årets medverkande i Ung Svensk Form 2022. Designutställningen öppnar på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm 7 februari för att senare under året visas i Skellefteå, Helsingborg, Göteborg och Malmö. IKEA Museum i Älmhult har samproducerat och kurerat den sprakande utställningen som visar det senaste från den unga designscenen i Sverige inom möbler, mode, konsthantverk, arkitektur, industridesign och grafisk formgivning.

– Det är oerhört spännande och givande att få ta del av dessa unga formgivares visioner och idéer. Vi är stolta över att producera Ung Svensk Form och att vi får vara med och sprida dessa idéer och göra bra design tillgänglig för flera människor, säger Anna Sandberg Falk, curator på IKEA Museum.

Ung Svensk Form är en årlig jurybedömd utmärkelse och vandringsutställning som visar ung och nyskapande svensk formgivning. Sedan starten 1998 har Ung Svensk Form blivit det viktigaste forumet för formgivare i början av karriären.

– Ung Svensk Form 2022 lyfter fram den kreativa och modiga generation formskapare som driver på utvecklingen för en hållbar framtid genom god design, säger Mats Widbom, vd för Svensk Form.

Ung Svensk Form 2022 invigs på Kulturhuset Stadsteatern den 7 februari. I år finns det även möjlighet att ta del av en digital vernissage av utställningen på öppningsdagen kl. 12 och höra några av de unga formgivarna berätta om sina projekt.

Medverkande i Ung Svensk Form 2022

Ung Svensk Form är nu inne på sitt 24:e år och är Sveriges nationellt största designtävling för unga formgivare. Variationen är bred och deltagarnas rötter sträcker sig inte bara nationellt utan också internationellt till bl.a. USA, Afghanistan, Ungern och Turkiet.

Medverkande, Ung Svensk Form 2022

• Wetterström, Vendela
  • Willumsen, Kajsa
  • Winsth, Gustav

– Årets urval i Ung Svensk Form visar på en enorm bredd och kvalitet. Naturens organiska former möter design och ungt vibrerande mode. Det finns en känsla av innovation och framtidstro i årets utställning, säger Maria Patomella, curator och utställningsansvarig på Kulturhuset Stadsteatern.

– Ung Svensk Form är en viktig arena för att lyfta fram ny talang och ge modiga kreatörer möjlighet att växa. Vårt samarbete stärker konkurrenskraften för unga designers genom att vi riktar ljuset på det kreativa kapitalet och korsbefruktar mellan branscher, säger Caroline B. Le Bongoat, näringslivsutvecklare/branschutveckling kreativa näringar, Malmö stad.

Juryn för Ung Svensk Form 2022 består av:

Samir Alj Fält, Parasto Backman, Caroline B. Le Bongoat, Johan Deurell, Linnéa Therese Dimitriou, Demian Horst, Åsa Jungnelius, Henrik Johansson, Anna Lidström, Eva Lilja Löwenhielm, Petra Lilja, Maria Patomella, Johanna Sjögren Duthy, Petter Sydow, Bea Szenfeld, Andreas Säfström, Tor Lindstrand (juryns ordförande) och Mats Widbom.

Efter utställningsperioden på Galleri 3 på Kulturhuset Stadsteatern går Ung Svensk Form 2022 vidare på en turné.

7 februari – 20 mars, Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm

31 mars – 30 april, Sara Kulturhus, Skellefteå

30 maj – 3 juli, Dunkers Kulturhus/H22, Helsingborg

24 september – 6 november, Röhsska museet, Göteborg

19 november – 8 januari 2023, Form/Design Center, Malmö

Utställningen Ung Svensk Form 2022 är en samproduktion mellan Svensk Form och IKEA Museum. Projektet genomförs i samarbete med Kulturhuset Stadsteatern, Malmö stad och en lång rad utställningsarrangörer och stipendiegivare.