Livet hemma IKEA + Annie Leibovitz på IKEA Museum

Publicerad 23 maj 2024

Med inspiration från insikter hämtade ur IKEA Life at Home Report har den världsberömda fotografen Annie Leibovitz fotograferat människor i deras hem runt om i världen. Under sommaren 2024 kan resultatet av samarbetet ses på IKEA Museum i Älmhult.

Den årliga rapporten IKEA Life at Home Report är ett av de mest omfattande globala forskningsprojekten som ger en ögonblicksbild av hur livet hemma ter sig för människor runt om i världen. Under de senaste 10 åren har över 250 000 personer i över 40 länder intervjuats.

En av de mest slående insikterna från all insamlad data är att nästan hälften av alla tillfrågade inte anser att deras liv hemma skildras regelbundet i media. IKEA tycker att alla förtjänar att bli sedda, så därför initierade IKEA ett samarbete med den ikoniska porträttfotografen Annie Leibovitz för att skildra människor i deras hem.

IKEA Artist in Residence: Annie Leibovitz

Annie Leibovitz är känd för sin förmåga att fånga det inre livet hos personerna på hennes bilder, och förra året utnämndes hon till den första IKEA Artist in Residence. Resultatet blev 25 bilder av personer och hem i Indien, Italien, Japan, Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA. Porträttserien premiärvisades under modeveckan i Paris i februari.

En del av projektet IKEA Artist in Residence har bestått av ett mentorskapsprogram för unga och lovande fotografer. De sex unga fotografer som handletts av Annie Leibovitz ställer också ut sina verk på IKEA Museum.

‒ Vi vill ändra på det faktum att människor inte identifierar sig med hur livet hemma framställs i media. Genom att ställa ut Annie Leibovitz bilder kan vi återge livet hemma med nya röster, nya metoder och nya perspektiv. Vi vill inspirera människor att göra deras hem till ett hem som respekterar och reflekterar deras unika personligheter, säger Marcus Engman, Creative Director på Ingka Group (IKEA Retail).

Livet hemma IKEA + Annie Leibovitz visas på IKEA Museum i Älmhult 1 juni ‒ 1 september 2024.

Ytterligare information

Livet hemma
IKEA + Annie Leibovitz
IKEA Museum 1 juni – 1 september 2024

Invigningsevent 1 juni 2024, 11:00

Panelsamtal med Marcus Engman, Creative Director på IKEA Retail, Trâm Nguyen Quang, elev i mentorskapsprogrammet och Mats Nilsson, kurator på IKEA Museum. Moderator är Creative Leader Sara Bertram Böss.

10 år av nyfikenhet

IKEA Life at Home Report är en hyllning till livet hemma, och samtidigt ett av de mest omfattande forskningsprojekten som tittar närmare på hur livet hemma ter sig för människor runt om i världen. Under de senaste 10 åren har IKEA haft kontakt med över      250 000 personer i 40 olika länder. 2023 års upplaga utforskar hur det har varit, hur det är, och hur det kanske blir.

IKEA Artist in Residence: Annie Leibovitz

Den här porträttserien om 25 bilder skildrar livet hemma genom den ikoniska porträttfotografen Annie Leibovitz kameralins. Annie Leibovitz har fotograferat många av världens mest älskade kulturpersonligheter, från kungligheter till rockstjärnor, men här fokuserar hon på att återge det vardagliga livet hemma.

Om de svenska hemmen

Cal Orre, Stockholm
Delad glädje är dubbel glädje.
På ett sätt är Cal Orres liv hemma precis som alla andras. Men HBTQ+-aktivisten som bor ihop med två medföräldrar och ett barn i en av Stockholms förorter, säger att vardagen kan vara annorlunda i ett polyamoröst hem.

Elaf Kamil, Göteborg
Ett nytt liv i Sverige.
Elaf Kamil och hennes syster Sarah föddes i Irak men växte upp i södra Sverige där de har startat ett nytt liv genom att lära sig om svensk kultur, postlådor och att hitta äventyr på IKEA.

Ludvig Haav, Malmö
Meningsfulla liv, meningsfulla hem.
Ludvig Haav är visionären och den drivande kraften bakom ett nyetablerat projekt för kollektivt boende i Malmö. Genom att omdefiniera det vi vanligtvis kallar ”hem” erbjuder projektet ett alternativt sätt att leva och bo.

Media Relations
Mobil: +46 732 32 13 00
E-mail: media.relations@inter.ikea.com
Web: IKEAmuseum.com

© Annie Leibovitz. From IKEA Artist in Residence: Annie Leibovitz.