Berättelsen om IKEA

Ett svartvitt fotografi av Ingvar Kamprad som antecknar medan han pratar i telefon bakom sitt skrivbord. Ett svartvitt fotografi av Ingvar Kamprad som antecknar medan han pratar i telefon bakom sitt skrivbord.
Publicerad 30 juni 2016

Idag öppnar IKEA Museum!

Idag öppnas dörrarna till IKEA Museum i Älmhult, hjärtat av IKEA. Här vill vi dela med oss av allt som gör IKEA till vad det är idag och kan bli imorgon. Idéerna och drivkrafterna, människorna och möblerna, misstagen och lärdomarna. IKEA Museum är berättelsen om IKEA och hur en småländsk entreprenör och hans medarbetare bestämde sig för att skapa en bättre vardag för de många människorna.

Invigningen börjar klockan 12.00 utanför IKEA Museum med invigningstal av Carina Kloek-Malmsten, chef för IKEA Museum, och Kristina Alsér, landshövding i Kronoberg. Klockan 12.30 öppnar vi dörrarna och välkomnar de första besökarna in i museet.

IKEA Museum visar en huvudutställning i tre delar och en tillfällig utställning. Huvudutställningen sammanför dåtid och nutid med framtid.

“IKEA Museum är framåtblickande men det är nödvändigt att också titta bakåt för att förstå vad som driver IKEA idag. Berättelsen om IKEA handlar både om djärva beslut och nytänkande, om misstag och felsatsningar. Ofta är det motgångarna som vi på IKEA lärt oss mest av,“ säger Cia Eriksson, kreativ ledare och innehållsansvarig i det projekt som gjort IKEA Museum möjligt.

På temat Våra rötter följer vi med på en resa längs livsvillkoren i det sena 1800-talets Småland, Ingvar Kamprads egen uppväxt på 1930-talet och Sveriges omvandling från bondesamhälle till ett modernt folkhem – faktorer som var avgörande för etableringen av IKEA.

Vår berättelse tar avstamp i samma byggnad som museibesökaren befinner sig i, det allra första IKEA varuhuset, som öppnade 1958 i Älmhult. Här kommer vi nära entreprenören Ingvar Kamprad och hans medarbetare i sitt arbete för att skapa möjligheter för de många människorna att inreda sina hem med funktionella och vackra möbler.

I den tredje utställningsdelen, Era berättelser, lyfter IKEA Museum fram kundernas egna historier – personliga, uppfinningsrika användningar av och relationer till våra möbler och produkter.

“Det har gått drygt 70 år sedan Ingvar Kamprad grundade IKEA och vi har många berättelser att dela med oss av – händelser, situationer och människor som gjort IKEA till vad det är idag. Ett museum är ett format som ger utrymme för många olika perspektiv och en levande dialog. Det ger oss möjlighet att låta människor uppleva och komma nära berättelsen om IKEA,“ säger Carina Kloek-Malmsten, chef för IKEA Museum.

IKEA Museum har också en tillfällig utställning, alltid med fokus på ett tema som vi själva är extra nyfikna på just nu. Den byts ut ett par gånger om året och första installationen fokuserar på livet i och kring köket. Utställningen visades under designveckan i Milano 2015 under hashtaggen #IKEAtemporary.

På IKEA Museum kommer det också att finnas ett pedagogiskt program som kommer att erbjuda inriktningarna entreprenörskap, teknik och design samt historia och samhälle. IKEA Museum har dessutom en restaurang och en butik med ett sortiment som till viss del är unikt för museet.

Snabbfakta IKEA Museum:

Yta: 7 000 m²