Lek!

Lekfulla ansiktsmasker täcker en stor väggyta och badar i färgglatt och flytande ljus. Lekfulla ansiktsmasker täcker en stor väggyta och badar i färgglatt och flytande ljus.
Publicerad 31 maj 2019

IKEA Museum utforskar de många olika sätten att leka i en ny utställning

Den 13:e juni öppnar IKEA Museum i Älmhult utställningen ”Play” en utställning som tittar närmre på frågan varför och hur vi leker. Inspirerad av forskning från IKEA Play Report, djupdyker utställningen i de fem anledningarna till lek och de olika sätten man leker på.

IKEA har genom åren genomfört några av världens största forskningsstudier om barns utveckling och lek. Under 2017 fortsatte IKEA att undersöka ämnet genom titta närmare på betydelsen av lek för både vuxna och barn. Denna del av forskningen koncentrerade sig därför på frågorna om vad som motiverar och hindrar lek samt hur människor från olika kulturer tror att vi kommer att leka i framtiden.

I rapporten har fem nyckelmotivationer identifierats om varför vi leker; för att få kontakt, uttrycka sig, utforska något, reparera något och fly från något. Till dessa motivationer tillkommer också de känslomässiga fördelarna som är förknippade med dem. Den nya utställningen ”Play” på IKEA Museum är inspirerad av dessa insikter och utforskar därför skälen till att vi leker, vilka olika sätt vi leker på och hur denna forskning återspeglas i IKEAs sortiment.

”Play är en utställning som lyfter fram betydelsen av lek i våra liv och visualiserar därför på ett interaktivt sätt de mest betydelsefulla resultaten från IKEA Playrapporten. Varför och hur leker vi egentligen? Finns det en skillnad mellan hur barn leker och hur man leker som vuxen? Och vilken inverkan har detta på IKEAs produktutveckling och sortiment?”, säger IKEA Museums utställningskurator Annemieke van Leeuwen.

Utställningen består av fem sektioner som var och en täcker en av nyckelmotivationerna till att leka.

”Vi ville att denna utställning skulle vara lekfull, interaktiv och verkligen stimulera lek och samarbete besökarna emellan. Det är verkligen en utställning som passar människor i alla åldrar, eftersom det inte finns någon åldersgräns för lek”, säger Annemieke.

Utställningen, som erbjuder besökare i alla åldrar en interaktiv och lekfull upplevelse, finns på IKEA Museum från en 13:e juni till hösten 2019.