Hagberg + Hagberg

Äldre man och kvinna klädda i svart och vitt, Knut Hagberg and Marianne Hagberg, bär ett enkelt träbord tillsammans. Äldre man och kvinna klädda i svart och vitt, Knut Hagberg and Marianne Hagberg, bär ett enkelt träbord tillsammans.
Publicerad 3 maj 2021

För första gången någonsin tillägnar IKEA Museum i Älmhult en hel retrospektiv utställning till två av Sveriges – och troligen även världens – mest välrepresenterade designers: Knut Hagberg och Marianne Hagberg. Utställningen öppnar 31 maj och pågår fram till 9 januari 2022.

Med över 40 år som designers på IKEA står Knut och Marianne Hagbergs genomtänkta former i hundratusentals hem världen över. Deras produkter brukas och har brukats av miljoner och åter miljoner människor. Kanske är det därför mer relevant att fråga vilka barn som inte borstat tänderna stående på en FÖRSIKTIG? Eller vem som inte har gjort rent toaletten med en BOLMEN eller suttit i möbelserien OMTÄNKSAM?

Designsyskonen Hagberg har sedan 1979 varit trogna formgivare åt IKEA vilket resulterat i över 2 100 produkter under 41 års outsinlig produktion.

Förutom mängder av nöjda användare har Knut och Marianne Hagberg också belönats med rikliga mängder priser och erkännande från designvärlden både nationellt och internationellt. Men för de flesta människor är två av Sveriges – och troligen också världens – mest välrepresenterade designers fortfarande relativt okända.

Det vill IKEA Museum ändra på genom att för första gången någonsin hylla Knut och Marianne Hagberg med en retrospektiv utställning med ikoniska former och unika insikter ur de båda formgivarnas värld.

– Få svenska formgivare har som Knut och Marianne bidragit till att göra vardagen enklare
och vackrare för de många människorna. Deras formgivning är sinnebilden för det vi inom
IKEA kallar för Demokratisk Design, säger Anna Sandberg Falk, kurator på IKEA Museum.

– Vi ser hellre att en sak som vi har gjort säljs i flera hundratusen exemplar än i några få
unika, säger Knut och Marianne Hagberg.

Kraften i att nå ut till så många människor som möjligt är stor. Och att arbeta med Demokratisk Design – form, funktion, kvalitet och hållbarhet till ett lågt pris är en del av syskonens DNA.

– Vi ser ramarna som en utmaning. Hur mycket god form, funktion och hållbar kvalitet kan
man få plats med i ett lågt pris? Det är en utmaning som vi gillar, säger Knut och Marianne Hagberg.

Utställningen ”Hagberg + Hagberg” öppnar på IKEA Museum i Älmhult 31 maj 2021 och pågår till 9 januari 2022.

Knut Hagberg och Marianne Hagberg.
PUZZEL, 1987.
BJÖRKSNÄS, 2019.
LISABO, 2016.
Prototyp, 2016.
Knut Hagberg och Marianne Hagberg, Hagberg + Hagberg, IKEA Museum.
Knut Hagberg och Marianne Hagberg. LISABO, 2016.
LISABO, 2016.
Knut Hagberg och Marianne Hagberg, Älmhult, 2016.
PUZZEL, 1987.
ROBIN, 1999.