Titta Musik!

Publicerad 29 januari 2020

IKEA Museum vill att du ska ryckas med av musiken

Hos IKEA tillhör ljud både framtiden och det förflutna. Visste du till exempel att IKEA har sålt skivor, pianon och flöjter? Detta får besökare på IKEA Museum både se och uppleva i den nya utställningen “Titta Musik!” som öppnar den 20 februari.

Musik är en viktig del av människors hem och tillvaro och det är något IKEA har tagit fasta på under åren. I den nya utställningen får besökarna uppleva hur IKEA har sett på musikens betydelse i hemmet genom tiderna. Här kan man kliva in i interaktiva och kreativa miljöer där musiken haft en avgörande roll i att skapa atmosfär och känsla. Utställningsmiljöerna visar även hur IKEA har erbjudit sina kunder musik på olika sätt, från att sälja skivor i butiken på 70-talet och försäljning av RENN musikanläggningar till den senaste lanseringen av SYMFONISK och FREKVENS.

“Musik är en så viktig del av livet. Den finns med oss såväl i vardagen som i våra mest värdefulla och minnesvärda ögonblick. Den här utställningen går djupt in i musikens roll i hemmet genom tiderna, ur vårt perspektiv på IKEA. Hur man lyssnar har kanske förändrats men musiken är lika viktig nu som alltid. Det är detta vi försöker fånga i den här installationen. Vi vill lyfta fram musikens betydelse i hemmet och vilket kraftfullt verktyg det är för att föra samman människor,“ säger kurator Anna Sandberg Falk på IKEA Museum.

Den medryckande utställningen tar med sig besökaren från ett vardagsrum på 70-talet till en hemmafest med FREKVENS idag. Däremellan erbjuds även en komplett ljudupplevelse i SONOS/SYMFONISK-rummet, där besökaren kan utforska hur lyssnarupplevelsen förändrats med tiden. Utöver de historiska musik- och inredningsvibbarna från förr kommer det att finnas en rad evenemang och aktiviteter som passar hela familjen.

“Vi vill att alla våra besökare, oavsett ålder, ska ryckas med av musiken. Därför kommer vi inte bara att visa upp hur musiken har varit en del av IKEA heminredning genom historien utan även ordna evenemang som danspass och disco på dagtid. På så sätt hoppas vi kunna ge människor i alla åldrar möjligheten att dansa och uppleva glädjen i musiken,“ säger Anna Sandberg Falk.

Titta Musik! på IKEA Museum pågår mellan 20 februari och 3 maj 2020.

Mobil: +46 732 32 13 00