Human Shelter

En ung kvinna i ett vinterlandskap klädd i traditionell samisk jacka av renskinn och en röd scarf. En ung kvinna i ett vinterlandskap klädd i traditionell samisk jacka av renskinn och en röd scarf.
Publicerad 26 februari 2019

IKEA Museum och filmregissören Boris B Bertram utforskar vad som gör ett hem i nya utställningen “Human Shelter”

Den 21 mars öppnar IKEA Museum i Älmhult en ny utställning som baseras på, och är namngiven efter, dokumentärfilmen ”The Human Shelter”, gjord av danska filmregissören Boris B Bertram i samarbete med IKEA. Utställningen utforskar hur vi, som människor, skapar ett hem i olika delar av världen. Vad är ”ett hem” när man bor i en lagunbosättning i Lagos, en flyktinganläggning i Irak eller på sex kvadratmeter boendeyta i Tokyo?

På IKEA är vi alltid nyfikna och vill lära oss mer om livet hemma och förstå vad som skapar ett hem i den värld vi lever i idag såväl som i framtiden. I september 2016 begav sig ett litet filmteam iväg på en expedition till olika platser på fler än fyra kontinenter för att utforska vad det är som skapar ett hem. En resa som tog nästan två år att slutföra och resulterade i dokumentärfilmen “The Human Shelter”, regisserad av den danska filmregissören Boris B. Bertram med stöd från IKEA.

Den 21 mars öppnar IKEA Museum en ny utställning vid namn “Human Shelter” som baserar sig på denna dokumentärfilm. Här utforskas de sju kapitlen i filmen vidare och besökare får en unik möjlighet att ta del av filmer och foton från expeditionen som tidigare inte visats publikt.

“Vi besökte några av de mest extrema platser på jorden som står inför stora utmaningar såsom klimatförändring, globalisering, humanitära kriser, ny teknologi och migration. Utställningen på IKEA Museum dyker än djupare in i dessa teman och ställer den viktiga frågan om när och hur ett tak över huvudet, eller shelter på engelska, blir till ett hem”, säger Boris B Bertram, filmregissör för dokumentären The Human Shelter.

I utställningen exponeras besökarna för frågeställningar och upplevelser med syfte om att sätta igång tankar och reflektioner kring vad det är som skapar känslan av ”hem”. Olika perspektiv av vad som kännetecknar ett hem beskrivs; materialval, sociala relationer, ritualer och hur förmågan att finna ro i sinne och kropp kan påverka hemkänslan.

“I utställningen vill vi även få besökarna att reflektera över nya och mer hållbara sätt att leva på. Micro-living, användandet av nya designmaterial, att leva i harmoni med naturen och vikten av att vara del av en gemenskap”, säger Annemieke van Leeuwen, utställningskurator på IKEA Museum.

Utställningen är öppen mellan 21 mars till 3 maj 2019 och kommer också innefatta filmvisning av hela dokumentärfilmen ”The Human Shelter”.