Nya utställningar för att fira IKEA 80 år

Publicerad 15 juni 2023

IKEA firar i år 80-årsjubileum. I samband med detta öppnar IKEA Museum i Älmhult två helt nya utställningar, IKEA genom tiderna och Hej Ingvar! De nya tillskotten ger en unik inblick i företagets långa historia samt Ingvar Kamprad som person.

Från det att Ingvar Kamprad inledde sin karriär med att sälja pennor och tändstickor i Småland år 1943 har IKEA vuxit till att bli ett av Sveriges mest framgångsrika företag och ett av våra mest ikoniska varumärken – med en självklar plats i hem över hela världen. För att uppmärksamma denna unika resa återlanseras nu IKEA Museum i Älmhult med två nya utställningar.

Utställningen IKEA genom tiderna tar med besökarna på en tidsresa genom företagets historia – från 1950-talet till idag. Här får besökarna upptäcka hur IKEA har transformerats som företag, designhus och trendsättare under de senaste 80 åren, och hur IKEA har påverkat, och påverkats av tidernas stora trender.

Enligt Mats Nilsson, utställningskurator på IKEA Museum, har företaget såväl format som formats av Sveriges historia och samtid – något som ligger till grund för utställningens innehåll.

“De flesta har ju en relation till IKEA. Många av oss har levt med möbler, textilier, lampor och annan heminredning hela vägen från barndomen. Att få skildra lite av det – men också företagets utveckling i med- och motgångar – har varit fantastiskt lärorikt och roligt. Vi hoppas och tror att de flesta som besöker utställningarna kommer att känna igen mycket, men också överraskas lite här och var”, säger Mats Nilsson.

Den andra utställningen Hej Ingvar! ger en mer intim och personlig inblick i Ingvar Kamprads liv. Genom tidigare opublicerade intervjuer – däribland med tidigare medarbetare, IKEA-legender samt gamla vänner och bekanta – får besökarna en djupare förståelse för mannen bakom fenomenet IKEA.
“I den här utställningen har vi valt att fokusera på Ingvar Kamprads egensinniga och okonventionella sätt att göra affärer och leda ett företag. Han var en orädd och intresserad ledare som alltid såg människorna omkring sig. Vi vill lyfta fram personligheten, kreativiteten och drivkraften som legat till grund för världens främsta möbelvaruhus, säger Anna Sandberg Falk, utställningskurator på IKEA Museum.

Öppningen sker den 15 juni på IKEA Museum i Älmhult, där besökare får fira 80 år av möbelhistoria.

Mobil: +46 732 32 13 00
Web: IKEAmuseum.com