Unik samling av 180 tyger och mönster i ny designutställning

Publicerad 15 april 2024

Klargrön broccoli på en bakgrund av neonrosa, vågiga ränder. Textilmönstret ANNIKEN av konstnären Ida Pettersson Preutz är bland det första man möter på IKEA Museum i Älmhult, där utställningen ”Magiska mönster” öppnar den 25 april. Och det ger en föraning om den kreativitet och lekfullhet man som besökare har möjlighet att uppleva bland de 180 textilier som klätt en stor del av svenskarnas hem de senaste 60 åren.

Utställningen ”Magiska mönster” av IKEA Museum är unik i sin omfattning, och premiärvisas på plats i Älmhult innan den går vidare på turné ut i världen, med ett första stopp på det välrenommerade Dovecot Studios i Edinburgh, Skottland.

Utställningen är en uppvisning i den rika historia som IKEA och dess textilavdelning bär på. Ända sedan 1960-talet har IKEA varit en plantskola för experimentellt lagda konstnärer och designers – inte minst på området tyger och mönsterkonstruktion.

Genom ett nära samarbete med den omtalade 10-gruppen, som bildades 1971, satte IKEA både sin egen, och svensk design i stort, på kartan både i Sverige och internationellt. Med medlemmar som Carl Johan de Geer, Inez Svensson, Britt-Marie Christoffersson, Birgitta Hahn, Tom Hedqvist, Lotta Hagerman och Ingela Håkansson-Lamm bröt man i början av 1970-talet mot den rådande, småblommiga normen inom textildesignen – till förmån för starka färger och skarpa mönster. Samarbetet blev definierande för textilarbetet på IKEA, även om alla mönster inte uppskattades internt direkt.

– Textilavdelningen på IKEA var ett modigt gäng som trodde på sig själva och mönstren och vågade utmana. Ibland kanske man fick kämpa lite extra för att lyckas – RANDIG BANAN gömdes under bordet på textilavdelningen på varuhuset till en början, men blev sedan snabbt en succé. Man vågade ta risker och det lönade sig. Och med facit i hand kan man vara glad över att de vågade, då flera mönster från den här tiden har blivit enormt uppskattade och tongivande, säger Anna Sandberg Falk, kurator på IKEA Museum.

Utställningen visar upp historiska och samtida uttryck, klassiker och ”doldisar” – allt sorterat efter vad mönstren föreställer. Utöver 10-gruppen förekommer bland annat konstnärer och designers som Nina Jobs, Cilla Ramnek, Anna Efverlund, Lotta Kühlhorn, Synnöve Mork och Anna-Lena Emdén, för att nämna några.

– När man botaniserar bland tygerna märker man snabbt hur många framstående konstnärsnamn som förekommer, vilket kanske är en nyhet för många. Vi tror också att mönstren kommer att väcka minnen och känslor till liv, och hoppas att det ska bli lustfyllt att gå på upptäcktsfärd i utställningen, säger Anna Sandberg Falk.

Går det att tala om ett typiskt mönster för IKEA? Lekfullhet, djärva uttryck och starka färger är återkommande element, samtidigt som designen präglas av tidens anda.

– I utställningen får besökaren ta del av hur den kreativa processen bakom mönsterskapande kan se ut och inspireras kring hur man kan använda textilier, färger och mönster i hemmet. Vi hoppas att våra besökare ska bli inspirerade till att våga prova färg och mönster, men också att se mönster i tingen som finns överallt runtomkring oss: i en gaffel, en banan eller en blomma, säger Anna Sandberg Falk.

För intervjuer och ytterligare frågor, vänligen kontakta:

Media Relations
Mobil: 0732-32 13 00