What Makes a Home?

En konceptmöbel gjord av vita, röda, blå och omålade geometriska former i trä. En konceptmöbel gjord av vita, röda, blå och omålade geometriska former i trä.
Publicerad 2 februari 2017

Livet hemma blir utställning på IKEA Museum i Älmhult

För första gången görs ”Livet hemma” rapporten från IKEA tillgänglig genom utställningen ”What makes a home” på IKEA Museum i Älmhult. IKEA Museum omskapar den faktaspäckade rapporten till en helhetsupplevelse för nyfikna utställningsbesökare. Utställningen pågår mellan den 4 februari och den 14 maj 2017.

IKEA Museum gör för första gången ”Livet hemma” rapporten tillgänglig genom utställningen ”What makes a home” för och om de många människorna. Utställningens mål är att göra rapporten konkret och utforska dess innehåll i en tredimensionell rymd. IKEA Museums förhoppning är att utställningen ska skapa en resa genom våra liv hemma på ett både informativt och inspirerande sätt.

“I utställningen på IKEA Museum får publiken möta miljöer, objekt och installationer med både tydliga och flytande gränser, olika skalor och vikt, illusioner och fakta. Fokus ligger på storstaden, livet hemma i det urbana landskapet, och den känslomässiga dimensionen av ett hem,“ säger Camilla Junger, utställningsansvarig på IKEA Museum.

I ”Livet hemma” rapporten utforskar IKEA vad det är som faktiskt gör ett hem till ett hem. I rapporten sätts strålkastaren på nuvarande och framtida förändringar i världen som har, eller kommer att ha, en effekt på våra egna och andras liv. Fyra olika dimensioner av ett hem sätts under lupp i rapporten: rum, saker, relationer och platser.

“En av anledningarna till att vi tar fram ”Livet hemma” rapporten är för att livet hemma på så många sätt är viktigt för IKEA. Att förstå hur människor lever i sitt hem hjälper oss att förverkliga IKEAs vision om att skapa en bättre vardag för de många människorna. Vi är nyfikna! Vi undersöker, försöker förstå och förnya för att vi alltid vill göra saker bättre,“ säger Mikael Ydholm, IKEA of Sweden.