Life at Home
IKEA + Annie Leibovitz

Visas på IKEA Museum 1 juni – 1 september 2024

Tillsammans med den ikoniska amerikanska fotografen Annie Leibovitz besökte IKEA människors hem i sju olika länder för att producera ett antal porträtt som belyser olika nyanser av livet hemma.  Ingen studio, inga stylister, bara verkliga människor och verkliga liv – i en samling bestående av 25 unika hem och berättelser från hela världen. Bilderna och berättelserna visas nu på IKEA Museum.

Träffa den första IKEA Artist in Residence

Den berömda amerikanska fotografen Annie Leibovitz är i dag främst känd som porträttfotograf och hon har revolutionerat porträttfotogenren med sina originella och ikoniska skildringar av några av världens mest älskade kulturpersonligheter. Men hennes portfolio innehåller också en bred samling modefotografi, landskapsfotografi och personliga reportage från hennes långa karriär.

Fotografen Annie Leibovitz i aktion när hon arbetar och tar bilder.
Behind-the- scenes footage of IKEA Artist in Residence: Annie Leibovitz

I januari 2023 blev Annie Leibovitz den första IKEA Artist in Residence. Under samarbetet som pågick året ut dokumenterade hon vanliga människors verkliga liv i deras hem runt om i världen. Som fotograf har Annie alltid föredragit levande miljöer framför studion, så hon var precis rätt för uppdraget att skildra insikterna ur den årliga IKEA rapporten Life at Home. Under hela projekttiden använde hon sin kameralins för att belysa människors liv runt om i världen.

Sex trainees uppställda för en presentation. Bilden är i svartvitt.
Behind-the- scenes footage of IKEA Artist in Residence: Annie Leibovitz

Mentorskapsprogrammet med Annie Leibovitz

Mentorskapet ingår i ett aktivitetsprogram med den första IKEA Artist in Residence: Annie Leibovitz. Sex unga, lovande fotografer från olika delar av världen fick det unika uppdraget att ta bilder som baserar sig på insikterna från rapporten Life at Home.

De fotograferade livet hemma, så som de såg det, och bildade en bländande konstportfolio. Verken visas tillsammans med Annie Leibovitz foton på IKEA Museum. Följ deras resa, läs deras berättelser och upplev deras fotokonst.